onsdag 21 februari 2018

Costa Blanca 2017, dag 7 - Mandelblom och berg


Pust! Egentligen hinner jag verkligen inte sitta här och frossa i blommande bergssluttningar från förra året. Så mycket som ska hinnas med innan veckan är slut! Men då passar det bra med en bildbomb från förra årets sportlov. En dag hyrde vi alltså bil och begav oss ut i bergen ovanför Villajoyosa och söndagskörde lite. För mig var det en av resans absoluta höjdpunkter! Nu när jag gick igenom bilderna kan jag konstatera att jag tydligen försökte fånga varje mandelblomma och varje bergssluttning jag såg på bild - och det mesta är inte ens rakt fotat, utan taget genom bilrutan medan jag antagligen tittat mig snurrig på vyerna...


De här bilderna kan kanske inte göra landskapet rättvisa, men de mäktiga bergen som just då - i början av mars - var inbäddade i rosa och vita blommor var något av det vackraste jag sett. Nu har jag ju aldrig varit till Mallorca, men jag tänker mig åtminstone att landskapet där inte är helt olikt det vi såg runtom Costa Blanca ifjol. Jag hoppas i alla fall på att få uppleva vårblommor i mars i år igen!

(Nu har jag fått för mig att det här är mandelträd, men egentligen kan jag ha helt fel. Är det någon som vet?)


Picknicksmörgåsarna vi åt i gräset under allt det rosa var kanske ingen kulinarisk fullträff, men på nästan alla andra sätt en av årets bästa luncher!



Årets första nyckelpiga träffade vi också på!


Mängder med cyklister råkade vi också på - för det mesta susade de förbi i (förhoppningsvis bara bildligt) halsbrytande fart. Om jag förstått det rätt kommer åtminstone cyklister att vara någon bristvara på Mallorca heller!




Vi passerade ett par små bergsbyar, men vi stannade bara för en och annan fotopaus. Däremot hade vi siktet inställt på byn Guadalest, som vi hade läst mycket om på förhand. Den var också en upplevelse, men det berättar jag om i nästa inlägg istället!



Inga kommentarer: