måndag 1 januari 2018

Sevendays nyårslista

Helt plötsligt är jag så på gång med bloggen igen! Inte för att det är någon överraskning - ju mer stressad jag är, desto ödsligare blir det här på bloggen. Att det trillar in inlägg på löpande band nu är ett säkert tecken på att julledigheten har gjort sin grej! Jag har tänkt nyårsblogga både med boklistan från ifjol och med en good old-fashioned årsöversikt, men för tillfället nöjer jag mig med Sevendays nyårslista.

(Är årsöversikter passé förresten? De verkar inte vara lika vanliga som för några år sedan... Själv har jag inte gjort någon på kanske två år nu, så jag överväger att plocka ihop retroaktiva översikter, mest för min egen skull. Hm. Jag börjar med 2017 och ser var jag landar!)

  • Mitt 2017 har varit:
Riktigt bra, tack! Som alla andra år har det varit en salig blandning av stort och smått, glädje och oro, men i stort sett har det varit ett bra år. Barnen har växt och mår bra, katastroferna har uteblivit och det mesta har rullat på i en vardags som vi trivs med. Visst har det rullat lite väl snabbt emellanåt, men vi fixade det ändå.

  • Tre saker jag lyckades med:
1) Jag lyckades komma igång med träningen i somras. Sen kom jag i och för sig totalt av mig när höstterminen började, men jag lyckades i alla fall med starten och det är ju hoppfullt inför framtida nya försök...
2) Jag testade nya idéer på löpande band på jobbet. Vissa var utmärkta, andra lite mindre utmärkta, men jag har åtminstone inte stelnat i några former.
3) Jag och mina planeringskompisar genomförde ett lyckat familjeläger på Humle. Det är jag så glad över att vi rodde i land. Tillsammans!

  • Ett datum jag kommer att minnas:
Inga barn har fötts i min omedelbara närhet, så inget självskrivet datum att lägga på minnet där. Men syster Amanda och hennes Mathias förlovade sig på Edvins födelsedag 4.3, så det datumet kommer nog att sitta!

  • Det här gjorde jag som jag aldrig gjort förut:
Jag åkte på sportlovsresa till Spanien. (Succé!)
Jag stack iväg på kompisresa till Umeå. (Första gången av många, hoppas jag!)
Jag har passerat milstolpen "tio år som förälder". (Wow. Wow!)
Jag började jobba i barack. (Helt ok!)

  • Länder jag besökte 2017:
Spanien i februari/mars och Sverige i januari, juni, juli, augusti och oktober. (Ojdå, som jag har fälats till Sverige i år! Har nog inte insett hur många gånger det blivit... Och det var faktiskt fem olika resor till fem olika platser.)

Och Norge, om vi räknar en mycket (!) snabb snabbvisit över norska gränsen från Arjeplog.
  • Jag firade nyår så här:
Se föregående inlägg! Lugnt och skönt: grillade marshmallows, satt och läste framför brasan, lekte med sprakastickor och marshaller. Precis det nyårsfirande vi ville ha i år!

  • Det här är mina förväntningar för 2018:
Jag hoppas på ett år med ett lite lugnare tempo, med mer utrymme för onödiga men trevliga småsaker. Jag hoppas på att få åka på bokmässan i Göteborg och jag hoppas på att kunna dra igång en grej på jobbet. Jag hoppas barnen och alla andra omkring mig ska få fortsätta utvecklas, må bra och ha roligt. Jag hoppas på en värld med lite mer respekt och medmänsklighet. Och fred på jorden. Tack.

(Jag har inga förväntningar på året. Men jag har många förhoppningar.)

      Det här vill jag säga till mig själv inför det nya året:

    Ta det lugnt. Allt behöver inte hända på en gång. Och när du bryr dig för mycket om vad folk tycker, ta en tupplur. Du är antagligen bara trött.


    Inga kommentarer: