onsdag 27 december 2017

Jullistan 2017

Efter en fin och aktiv julhelg passar det kanske bra att summera den med en lista? Det har varit roliga och mysiga dagar - och samtidigt så intensiva att vi bestämde oss för att införa tredjedag jul hemma hos oss. Tredjedag jul infaller 27.12 och firas med minsta möjliga insats, gärna i myskläder, utan klockslag att passa och med rester på matbordet. Vi behövde verkligen chilla lite i vårt eget hem och med bara vår lilla familj, så det har vi gjort. Bra drag, jag tror vi gör det till en tradition! Imorgon kan vi överväga att börja göra någon nytta igen. OM vi har lust - annars låter vi bli! Ha! Som jag kan älska att vara ledig... 

Jag plockade Sevendays lista från förra veckan och modifierade lite...



I år har jag firat jul med: 
Nästan alla, känns det som! Matias bror med familj kom till Finland över julhelgen, så vi har firat med båda våra familjer. (Eventuellt därför julhelgen har känts ännu lite mer intensiv än vanligt...) Här har vi varit tio personer samlade och på Stennabba tjugo personer - och dessutom bjöd min moffa på julkalas med huset fullt på juldagen! Jag hälsade också på min mommo på Purmohemmet där hon numera bor på heltid, och så har vi hälsat på Matias moster där hon bor. Skulle jag bara få ett ord att beskriver julen 2017 med skulle det bli "människor"!

Det här fanns på julbordet:
Allt det vanliga fanns på julbordet, men det ovanliga var att bordet stod i vårt eget vardagsrum. För första gången någonsin dukade vi upp jullunchen här hemma och bjöd in svärfar, Ylva, Anders och barnen. Det kändes fint att en av de viktigaste jultraditionerna var hemma hos oss - och maten var god! Matias hade griljerat skinka, Ylva hade lagat årets godaste älgköttbullar och själv stod jag för ris á la Malta. När svärfar föreslog att vi skulle äta glass till efterrätt förvånade jag till och med mig själv med att bli helt förfärad och omedelbart paxa ris á la Malta-tillagningen. Tydligen är efterrätten på julafton något jag helst inte kompromissar med!

På juldagen åt vi på Stennabba, och då blev det som vanligt fisk - och förstås en del skinkrester. 


Min juldagsmorgon såg ut så här:
Rätt många år nu har vi vaknat på madrasser på golvet i mamma och pappas arbetsrum, så även i år. Julgransljusen är tända och i nästan varje rum i huset ligger någon och sover. Vid köksbordet sitter kanske pappa och Johannes redan med morgonkaffet och om barnen har tur så har någon morgonpigg kusin redan tassat ner från vinden. Vi brukar vara nästan tjugo personer i huset på julnatten och antalet växer stadigt... Lite kaotiskt kanske, men också mycket mysigt!

Tre saker som julen måste innehålla:
Levande julgran, familj och tydligen ris á la Malta! 

Min bästa julsång:
För att vara traditionell på gränsen till tråkigt måste jag väl säga Giv mig ej glans, ej guld, ej prakt... men i år har jag dessutom varvat Coldplays Christmas Lights ganska många gånger också.



Det här är jultradition hos oss:
En av de viktigaste är kanske just övernattningen på Stennabba. Sedan hör det också till att önska Matias moster god jul och tända ljus på gravgården (vilket vi gjorde i stan vid svärmor Maj-Britts grav - tyvärr hann vi inte till Ejde och tända ljus på fammo och faffas gravar i år). En tradition som hade paus i år var Stilla natt i Zion - kanske nästa år igen!



Vår gran ser ut så här:
Enligt devisen "man tager vad man haver"! Huvudsaken är att den har riktiga barr.

Det sämsta med julen:
Stressen för de vuxna (som ju nästan alltid är slitna efter höstterminen när det är dags att börja ställa till med jul) och anspänningen för barnen (som orsakar rätt mycket drama åtminstone i vår familj). 

Det bästa med julen:
Att umgås med familjen, både den lilla och den stora. Jullovet (ledigheten!) och mellandagarna (vila!). Den ombonade känslan som bryter av mot vardagsspringet. 

Inga kommentarer: