torsdag 22 juni 2017

Tio år som förälder


Nu har det gått tio år sedan han klev in i våra liv, den här mannen. Det är ett helt decennium sedan vi blev föräldrar! Det har varit och är fortfarande ett äventyr. Det har samtidigt varit så mycket svårare och så mycket lättare än jag kunde tro att vara förälder. Så mycket mer utmanande och så mycket mer spännande. Så mycket mera allt! Skulle jag ha vågat ta steget om jag vetat precis hur mycket livet skulle komma att förändras? Skulle jag kanske ha fegat ur om jag vetat om all oro, all trötthet och all frustration? Tänk om jag hade gjort det - då hade jag gått miste om all stolthet, glädje och kärlek som också följde med.

På förhand tror jag inte jag insåg att det är en hel personlighet som kommer in i familjen när ett barn föds. Det är varken en mini-me eller en mini-Mattus, utan någon helt annan. Någon helt ny. Den som kom till oss för tio år sedan har blivit en klok, nyfiken problemlösare med integritet, kreativitet och kramar i världsklass. Så tacksam för att det var just du som kom till oss, Arvid!

Inga kommentarer: