måndag 12 juni 2017

Ett foto i timmen

Såhär dagen före avresa fick jag ett infall och plockade upp en gammal bloggklassiker - ett foto i timmen! Vad jag kan minnas har jag bara gjort det en gång förr, när jag var mammaledig med Josef, men nu tyckte jag det kunde passa bra med en bloggutmaning i miniformat. Riktigt ett foto i timmen blev det inte, men ganska många!

Kl 10
Jag sneglade på klockan och insåg att jag hade glömt bort EFIT-utmaningen fast jag hade varit uppe sedan före åtta... bättre sent än aldrig tänkte jag, och tog en inte så självklar bild av ett lass ogräs som stod kvar sedan igår!


Kl 11
Barnens kusiner Joar och Leander hälsade på en stund medan syster Hanna hade saker att göra. Joar och våra storbarn sögs genast in i en tydligen väldigt fantasifull legovärld, men Leander tyckte det var en usel idé att hänga med moster och kusiner... åtminstone först. Plötsligt klickade det liksom till när han tydligen hade tröttnat på att gråta och han gled istället iväg för att börja leka. Sedan var allt väl!


Kl 12
Hanna hade återvänt (till Leanders stora lycka) och vi lyxade till det med fiskpinnar till lunch. Javisst javisst, fiskpinnar är väl inte per definition någon lyx, men där vi satt i gott sällskap på terrassen helt utan stress kändes det väldigt lyxigt!


Kl 13 - tog jag ingen bild, för Hanna & co höll på att säga hejdå precis när jag fick en potträningsrelaterad incident att städa upp efter. 

Kl 14
Dags för eftermiddagsvila. Josef håller på att sluta med sina tupplurar på dagarna, men vila behöver han ändå. Och egentligen - vem behöver inte en liten siesta? Storebröderna hade ingenting alls emot en paus framför tv:n... (Det är i själva verket vi som håller på och avslutar Josefs dagssömn helt enkelt för att han blir totalt upp och ner av dem - han skulle kunna fortsätta sova hur länge som helst och när vi väcker honom är han på monsterhumör minst en timme. Bättre då med tidigare nattning!)


Kl 15
Jag noterade att klockan var tre och såg mig om efter något intressant att fota. Det var inte helt lätt, för vi höll på med ungefär samma saker som vi gjort hela dagen - packa, städa, byta kissblöta byxor... inte särdeles spännande. Men då upptäckte jag Arvid som höll på med ett kul projekt - han fotade legofigurer i sina naturliga miljöer! Coola bilder blev det också, men de finns på lilla kameran.


Kl 16 och kl 17 passerade obemärkt medan jag handlade och vi åt kvällsmat, så vi hoppar till...

17.30
Jag gjorde en kraftansträngning med packningen av barnens kläder. Too-Ticki tyckte det var mysigt. Hoppas hon inte får spunk när vi sticker iväg och lämnar henne ensam med kattvakterna!


Kl 18
Jag kände att jag behövde lite frisk luft och smet iväg till bibban för att returnera en bunt böcker. Jag kände fortfarande att jag behövde frisk luft och tänkte fortsätta med att smita iväg på en minilänk. Jag smög inte så diskret, så plötsligt hade jag sällskap av två söner. Men det gjorde inget, vi for en aning längre än jag hade tänkt och farten var åtminstone inte långsammare än om jag stuckit iväg på egen hand! Min mellanson är inte den som brukar ha full fart framåt, men om han har en cykel så är han ganska bra på att dra fart! (Det blev ändå inte långt, men jag ska försöka bli bättre på att få till minirundor då och då!)


Kl 19
Jag insåg att jag faktiskt har en chans att putsa upp mina söners hår lite före Sverige. Jag började med Josef (som alltså inte har förvandlats till varulv!) och fick på nåder fortsätta med Edvin. Arvid är rädd om sitt långa hår, och i ärlighetens namn skulle jag nog vara ute på djupt vatten om jag försökte putsa upp det, så det får nog bli ett frissabesök ännu i sommar för att få lite form på hårsvallet.


Kl 20
Det har varit märkt och molntungt hela dagen, men förutom några droppat på eftermiddagen har det ändå inte regnat. Men nu kom allt på en gång! Nyduschade Arvid kunde inte låta bli att springa ut med pyjamas och paraply...


Och ungefär 20.30 avrundar jag utmaningen här - i min för tillfället nästan städade datahörna. Matias har nattat Josef och storbarnen äter vattenmelon och ser på Sommarlov. Jag har fortfarande saker att packa, men tyckte det kunde passa bra med en bloggpaus innan jag styr upp det sista. Bloggpaus - och därtill nyhetspaus för att begrunda dagens skräll - efter att den extremt främlingsfientlige Halla-Aho valdes till ordförande för Sannfinländarna har regeringen splittrats, så nu får vi se vad som händer. Skönt i alla fall att det någon gång kommer en gräns emot för hur mycket hatretorik som accepteras!


En riktigt bra sommarlovsdag har vi haft! Är så glad att vi sköt upp resan med en dag och kunde ta det så här pass lugnt dagen före. Men packningen är förstås inte klar för det... dags att ta mig i kragen och få det gjort nu!

Inga kommentarer: