torsdag 23 februari 2017

New in


Vi har ju gått och skaffat oss en innekatt, vi. Egentligen tycker jag det är helt tvärtemot all logik att hålla en katt instängd i ett hus, speciellt när Too-Ticki sitter i ett fönster och spanar på talgoxar, spänd i hela kroppen, öronen på helspänn och med ett lustigt kuttrande jaktljud som jag aldrig hörde Tintin göra. Tids nog får hon springa ut och jaga. Tids nog. Men just nu får hon stanna inne.

När Too-Ticki flyttade hem till oss insåg vi att vi måste ha en plan för att göra henne åtminstone lite mer hemkär än Tintin var, så vi bestämde oss för att ha henne som innekatt åtminstone fram till sommaren. Sen får vi se, men på det sättet kanske hon ändå präglas lite mer av inomhuslivet så att vi inte måste börja ägna våra somrar åt att söka efter en förrymd katt igen. Hittills har det gått bra och hon verkar inte ha blivit särskilt knäpp av det! Det kanske hjälper att vi har tre turbobarn som håller henne stimulerad...

Nu har vi också insett att det kräver lite prylar att ha innekatt. Åt Tintin köpte vi nog inte mycket mer än ett par matkoppar, men efter att ha fått städa kattsand som ligger utspridd över vardagsrumsgolvet tillräckligt många gånger fattade vi äntligen att vi nog behöver ha en ordentlig kattoa, och inte bara en gammal plastbalja med låga kanter... Samtidigt som vi beställde den råkade vi också beställa ett klätterträd. Egentligen skulle vi bara ha något för henne att klösa på, men det blev visst ett helt åbäke. Jag är inte övertygad om att jag gillar att ha den stora grejen mitt i vardagsrummet, men barnen tycker den är jättecool och katten verkar trivas. Så jag får väl ge mig. Det är inte så att den förstör någon avskalad, perfekt inredning ändå!


Inga kommentarer: