söndag 26 februari 2017

Februarlistan 3: Mitt kök

Ja, februarilistan har jag skippat, men jag tänkte välja ut en och annan godbit ur den ändå. Den här om köket kändes ganska uppenbar, för jag har ju faktiskt tänkt blogga om vårt kök i över ett år nu! Vi rev ju ut vårt gamla kök lagom till advent 2015 och hade halva huset i kaos över jul. (Bra timing där...) Men i början av januari förklarade vi det hela färdigt, och även om vi fortfarande - ett år senare - har nån dörrkarm att måla, så har vi ett kök vi trivs väldigt bra i!


Det är lustigt hur stor skillnad renoveringen har gjort i de rum vi hunnit med - huset har blivit vårt på ett helt annat sätt. (Renoveringsbehoven har alltså varit ganska uppenbara också, så det är inte bara det att vi velat piffa till för nöjes skull.) Kanske jag skulle blogga om våra andra renoverade rum också? Eller, för balansens skull, de än så länge orenoverade...

Så här efter att ha använt vårt nya kök i över ett år kan vi klappa varandra på axlarna och vara nöjda med att det är väldigt få efterklokheter vi kommit på. Det enda (!) jag kan komma på är faktiskt att jag gärna hade haft en lite större diskbänk. Vi har visserligen avställningsyta runtomkring, men det skulle kännas bra att ha lite större plåtbänk för att ställa ifrån sig kladdiga och blöta saker. Resten är jag nöjd med - otroligt nog! Vi (och främst Matias - stor eloge till honom) höll på och planerade hela hösten och försökte tänka utanför lådan och svänga på och flytta runt saker hit och dit, men det vi landade i var ändå en lösning som påminner väldigt mycket om det gamla. De förra husägarna/köksbyggarna verkar också ha tänkt till - så varför ändra det som fungerar?


Och nu - för köksnördar eller andra som har lust att läsa långt:

Vi kollade olika kökstillverkare, men Ikea var utan jämförelse de som gav bäst kvalitet till bäst pris, så vi slog till på Bodbyn. Matias lade ner oändliga timmar på att planera det i Ikeas planeringsprogram, men tyckte tack och lov att det var lite roligt (och så visade han sig vara väldigt bra på det också). Sen åkte vi iväg till Ikea i Haparanda på en lite smågalen shoppingresa. Själva plockandet var till min stora förvåning riktigt roligt, även om det blev en aning hysteriskt när vi insåg att vi inte skulle ha någon tid alls till godo före stängning. Plocklistan vi fick på köksavdelningen innehöll ett par mindre fel som fick korrigeras och kompletteras senare, men i stort sett gick det smidigt. Sen var det bara att skruva ihop alltihopa!

(Och, tips till den som planerar - Ikea har inte samma priser i Sverige och Finland! Jag har skrivit om det förr, men skåpen var kännbart billigare i Sverige, medan t.ex. spottarna vi har i vitrinskåpen var betydligt billigare här i landet... Värt att kolla upp! )

Ja, det förstås, först bytte vi ju tak. Och golv. Och tapetserade om. Och när jag skriver "vi" så menar jag väldigt ofta "Matias". Det enda vi har kvar från gamla köket är kyl/frys och diskmaskin - de fungerade bra, så varför byta? Vi kör vidare med de maskinerna och byter när det behövs istället. Ugnen köpte vi också på Ikea, men spisplattan, mikron och spisfläkten beställde vi på en finsk nätbutik (som jag glömt namnet på). Hittills mycket nöjda med allt!


För den som undrar, eller för oss själva när vi glömt:

- Tapeterna fastnade jag för eftersom jag tycker mönstret påminner lite om en Tove Jansson-illustration. Jag tycker det känns mer ombonat med mönster än med enfärgat, men samtidigt gillar jag att färgerna är så diskreta att det känns vilsamt och skönt att vara i rummet. Fullträff! Det är Eco Wallpaper Odessa Garden, och vi beställde dem faktiskt från Sverige eftersom det blev betydligt billigare så.


- Golvet är Matias väldigt nöjd med, jag åtminstone ganska nöjd. Vi hade bestämt oss för vinylmatta för länge sen, för det är ju ohjälpligen det mest praktiska alternativet för en inte alltid så prydlig barnfamilj. Och då ska jag inte heller klaga på att det inte är ett mjuknött, lagom knarrande plankgolv jag har... Men vi säger så här: för att vara ett vinylgolv är det riktigt snyggt! Jag tycker om att ha ett mörkare golv som kontrast eftersom resten av köket är så ljust. Det ger liksom lite stadga åt hela rummet. Efter lite googlande kom vi fram till att golvet är Gerflors Texline Rock Anthracite - för den som undrar!

- Kaklen är jag däremot odelat nöjd med! Till formen och färgen är de ju inget speciellt, men de är högblanka och vågiga, vilket jag tycker är jättesnyggt. Det är lite lustigt att vi landade på vita kakel och vita skåp, för först var vi inne på grå köksskåp, och när vi väl hade bestämt oss för vita lekte vi med tanken på att åtminstone ha grå kakel. Men det blev vitt och vitt, vilket jag är nöjd med. Fortfarande efter ett drygt år kan jag bli glad åt att det är så ljust och luftigt i köket! Grått fick det ju i alla fall bli på väggarna (ljusgrått) och golvet (mörkgrått). Det räcker, även om jag är svag för grått! (Kaklen är Pukkila.)

- Dörrhandtagen känns som en liten detalj i sammanhanget, men det visade sig att de betydde mer än vi trodde först! Vi hade först valt Ikeas Varnhem och till och med hunnit skruva fast på en dörr innan vi insåg att de var alldeles för pampiga för oss. Det fick bli Möllarp istället, och de passar oss perfekt. Enkla, men ändå något speciellt.



Pengar kan inte köpa lycka, men när det gäller vårt kök är det ändå ganska nära. Det gör mig så mycket gladare än vårt gamla!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så fint ni har det! Katarina V.

Mia sa...

Tack, Katarina! :)