fredag 30 december 2016

Throwback: Ljusterapi i Stockholm (30.10)

Solljuset dansar på fjärden,
Det glittrar för stort och för smått,
För träkåken uppe på Söder
Men även för Konungens slott


När jag bokade in en resa till Stockholm i månadsskiftet oktober-november var det inte direkt sol och blå himmel jag tänkte mig, utan snarare regn, mörker och stressade stockholmare. Ibland är det så skönt att ha fel! Den här söndagen blev kanske den mest avkopplande på hela hösten. (Eller året..?) Börja med en stadig hotellfrukost och gå sedan ut i ett höstsoligt Stockholm - det kan nästan inte slå fel!
 
(För den som inte minns var alltså jag och min kollega Camilla till Stockholm på Skolforum, men började med en ledig helg för nöjes skull - bra drag!)


Vi började med att gå genom Gamla stan till Slussen. Gamla stan brukar inte vara min favoritdel av Stockholm, men den här soliga söndagsförmiddagen visade sig gränderna från sin bästa sida! Vid Slussen hoppade vi på Djurgårdsfärjan över till Djurgården - vi velade lite om vi skulle hoppa av vid Skeppsholmen eller Djurgården, men bestämde oss till sist för Djurgården. (Vilket lyxproblem!) 


Djurgården gör mig alltid lite nostalgisk, och vi stannade och fotade lite på min genom tiderna bästa pausplats - skolans lärarrum i all ära, men att sätta sig på den här bryggan med ett mellanmål och en bok på mina raster när jag sommarjobbade på Grönan slår ungefär allt. Varmt som det var hade jag egentligen haft något alls emot att sitta kvar och lyssna på vågklucket mot bryggan en god stund...



... men vi gick vidare längs med vattnet. Höstsöndag som bäst!


Utanför Junibacken hittade jag en av mina idoler. Börjar mer och mer inse vilket enastående fruntimmer Astrid Lindgren var, inte bara en begåvad sagoberättare! (Strax före Stockholmsresan läste jag Astrid Lindgren i Stockholm av Anna-Karin Johansson - kanske inget revolutionerande för den som har full koll på Astrid redan från förr, men jag tyckte det var intressant läsning. Rekommenderar!)


När vi närmade oss Djurgårdsbron bestämde vi att det var dags för lunch och satte oss på ett café fullt av (andra) turister och flanerare. Vi åt en soppa som var så gräddig att vi båda kände oss lite stinna resten av dagen, men utsikten kunde inte ha varit bättre!


Sen gick vi vidare längs med Strandgatan och sprang oförhappandes på en f.d. kollega - men att springa på österbottningar i Stockholm är iofs aldrig särskilt oväntat... Ändå lustigt att hon och hennes kollegor dessutom visade sig bo på samma hotell som oss! När vi kommit till Nybroviken delade vi på oss och jag fortsatte med...

... ja, vad? Stay tuned!

Inga kommentarer: