måndag 5 december 2016

Lillajul


Det som skulle bli en av månadens stressigaste dagar på jobbet blev plötsligt en hemmadag istället... Vi har ju varit lite krassliga, och nu har det tydligen bitit på mig också. Har ingen hög feber, men tydligen tillräckligt för att sova bort hela förmiddagen och sedan lunka omkring ganska håglöst här hemma resten av dagen... Så gick det med det! Ett blogginlägg kanske jag lyckas få ihop i alla fall, trots att jag känner mig ganska trögtänkt. Väldigt skönt att det är ledig dag imorgon så jag inte måste gå och väga min energi hela tiden - jobba eller inte jobba?

Men om vi inte är i toppskick här i huset idag (Edvin är också hemma med feber, och Josefs förkylning + ögoninflammation verkar inte ha några planer på att ge sig) så kan vi åtminstone glädjas åt att lillajul blev frisk och riktigt lyckad! Det enda jag skulle kunna klaga på är tempot...


Snabbreferat: Ylva, Anders & co anlände till svärfars sent på torsdag kväll, och vi joinade dem för fredagsmys i Skata så fort vi hade fått trivialiteter som skola, jobb och dagis undanstökade på fredagseftermiddagen. På lördag var det julbasar i Betania och sedan fortsatte vi med att tända ljus vid svärmors grav, och sedan fira lillajul hemma hos oss (briotåg, julpyssel, god mat och mystiska tomteluvor som vi hittade på terrassen...)

På söndagen blev det ännu mer intensivt: adventsgudstjänst inklusive pepparkaksbak på söndagsskolan, adventslunch på Epoque, snabbvisit på Mariahemmet för att önska Matias moster Rode trevlig första advent och så - när Ylva och Anders sa hejdå och begav sig till Skata för att packa ihop och köra hemåt - körde vi raka vägen till Nykarleby för trippelkalas. (Syster, syster och systerson passade på att fira sina novemberfödelsedagar med ett mysigt adventskalas.) Trevligt, trevligt, men när vi körde hem på söndagskvällen kände jag mig inte SÅ upplagd för att börja ställa inför måndagen... Ylva och jag fantiserade längtansfyllt om en vacker dag om nåt år när vi skulle kunna lyckas gå ut och äta (och prata!) bara vi vuxna, utan att avbrytas ungefär tre gånger per mening... tids nog. Men en bra helg blev det!


Inga kommentarer: