onsdag 24 augusti 2016

Vänner och blåbär

Ja, det går undan här! Å ena sidan går veckorna i överljudshastighet, å andra sidan känns det som om det är flera månader sedan skolan började istället för en och en halv vecka. Tid, alltså, det är väldigt relativt. Har tänkt så många gånger att jag borde - och vill - blogga, men när jag satt mig ner är det ingenting som rinner ur fingrarna. Nada. Det känns lite tråkigt att räkna upp saker vi gjort, särskilt när jag för tillfället inte ens kan lätta upp med bilder - får inte upp vårt bildredigeringsprogram pga för lite hårddiskutrymme - och tankar som går djupare än det hinner jag liksom aldrig tänka till slut.

(Kan eventuellt bero på att jag tänker för långsamt..?)

I väntan på mer inspiration tänker jag i alla fall räkna upp tre saker som gjorde förra helgen värdefull.

1/fredag. Jag gick på Juthbackamarknaden, fyndade en grillkorv (varken mer eller mindre) och, framför allt, hängde med min kompis Jane länge och väl. Annars bor hon i Åbo, som är alldeles för långt från Sandsund.

2/lördag. För första gången sedan maj fick jag till en promenaddejt med min kompis Linda (som bor 4 km härifrån, vilket ju borde betyda att det är enkelt att träffas - eller?) Vi gick längs med vandringsleden som finns här i Sandsund och det var så vackert! Varför har jag aldrig gått där förut? Jag som går här och saknar skog runt mitt hus? Får kompensera nu när jag insett att den finns. Dessutom fanns det ställvis så mycket blåbär att vi stannade varannan meter för att äta... Borde nog gå tillbaka med något att plocka i också!

3/söndag. Vi fick besök av min kompis Emma och hennes Olga. Så roligt att träffa dem - de bor annars i England, som - wait for it - verkligen är alldeles för långt borta från Sandsund. Det också. Men det bästa med vänner som bor opraktiskt långt borta är ju att man faktiskt anstränger sig lite extra för att träffas när det går - det lite för lätt att tänka att vänner som bor närmare till alltid finns kvar nästa vecka. Och nästa månad. Det borde jag bli bättre på!

Inga kommentarer: