lördag 28 maj 2016

Överlevnadstips

Nu nalkas ljuva sommar... då hela familjen i ledig. Det kan vara härligt, härligt, men i ärlighetens namn tyckte jag ändå det var ganska skönt när skolan började ifjol - och när kollegerna bubblar om hur de snart ska få slappna av saknar jag egentiden i bilen lite i förskott.

För en ledig familj i ett litet hus hinner nöta ganska ordentligt på varandra under en hel sommar. Inför den här sommaren har jag planerat hur duktiga vi ska bli på att turas om för att låta den andra vuxna i familjen andas och uträtta saker, men är ändå lite skeptisk. Särskilt denna lördag förmiddag, när jag precis har kört ut familjen för att lyckas städa och fixa utan att behöva snubbla över gnäll och slagsmål i varje hörn. Det är nämligen så att våra barn inte klarar av att ha en lugn, ledig hemma- och inneförmiddag. Sånt som en vuxen skulle älska om en fick ha den ostörd. Våra påhittiga, gulliga barn blir håglösa gnällspikar som ingenting vill och ingenting orkar. Så här är vårt bästa life hack för sommaren:

Senast 9.30 ska barnen ut genom dörren. Ut! Sen får de sitta inne och häcka resten av dagen om de vill, men förmiddagar inne går inte.

Och det kommer vi att missa så många gånger, och vi kommer att ångra oss varje gång.

(Låter jag desperat? Inte än, men jag kan bli. I juli nån gång.)

Inga kommentarer: