söndag 15 maj 2016

Dagens boktips: Den okända historien

Det här är verkligen en långsam, händelselös söndag, och jag velar mellan att tycka att vi borde aktivera oss mer och att tänka att det nog behövs en tråkig dag nu. Jag gissar att det senare alternativet visserligen är helt sant, men att det första inte heller skulle vara så dumt om aktiviteten bestod av, säg, en stärkande skogspromenad. Tills vidare tror jag vi tar en portion glass och tänker på saken.


En så här trög söndagseftermiddag är det tyvärr fysiskt omöjligt att åstadkomma långa analyser, men jag vill ändå tipsa om boken jag precis läste ut: Den okända historien av Monica Ali. Tänk om prinsessan Diana inte alls hade dött i en bilkrasch 1997? Hon kanske försvann på en simtur från en yacht utanför Brasilien istället. Och kanske hon inte alls drunknade, som omvärlden trodde, utan hade iscensatt sin egen död för att komma ifrån den hysteriska mediebevakningen och kunna börja om igen med en ny identitet. Var skulle hon då vara? Vad skulle hon göra? Och vad skulle hända om en av de gamla paparazzirävarna råkade förirra sig till hennes sömniga nya hemstad?

Rekommenderar!

Inga kommentarer: