fredag 1 januari 2016

Gott nytt år!


Gott nytt år! Vi säger tack för i år till 2015, hej och välkommen till 2016. Vi vakade in det nya året i Bäckby där barnen orkade leka ända till tolvslaget och sedan fortsatte vi med nyårskalas i Överpurmo idag. Bästa sortens nyårsfirande! (Men lite trötta är vi nu.)


2015 har varit ett konstigt år. På många sätt har det varit ett mörkt år - på ett personligt plan för att vi måste hantera att vi plötsligt miste en av våra närmaste, och på ett mer allmänt plan för att världen känns så mycket mer orolig nu än för ett år sen. Riksdagsvalet i våras kändes mest som ett dåligt skämt, flyktingströmmarna har visat hur oförstående människor kan vara inför andras lidande och Europa känns som en mer otrygg plats efter terrordåd och terrorhot.

Samtidigt har 2015 ändå varit ett vackert år. Väldigt lite har gått på slentrian, och jag har verkligen älskat att leva. Det har ibland varit stretigt, men kanske just därför har jag verkligen uppskattat allt det fina. Det finns så mycket roligt, vackert och spännande i världen - och mitt i den är jag. Tänk! Barnen växer och mår bra, och även om det finns delar i mitt livspussel som inte riktigt fallit på plats (gör allt någonsin det?) så känns det att min familj - både min lilla och vår stora - verkligen är precis den jag ska ha.


Inför 2016 hoppas jag mest att inga katastrofer ska hända. Låter det fel? Jag önskar att de jag älskar ska må bra, att världsläget ska stabiliseras, att kärleken ska vara starkare än hatet. Jag önskar att mina barn ska vara trygga och glada och snälla med varandra. Jag önskar att jag ska vara till nytta. Jag önskar att samhället vi lever i ska få en ljusare syn på framtiden. Jag önskar att alla dagar ska räknas.


Inga kommentarer: