tisdag 1 december 2015

Lillajul!

Jag tycker verkligen om lillajul, startskottet för advent. Det är en så kravlös högtid - det går att göra det hur mysigt som helst, men det är ingen panik om man nu hellre skippar den. Under ganska många år kändes den inte så viktig, men numera har det blivit roligt igen med lillajulgran, pyntstart och mystisk lillajultomte som bullrar på dörren och lämnar fyllda tomteluvor efter sig... ja, inte så mycket för min egen del då, men för all förväntan som sjuder här hemma dagarna före!

I år hälsade Ylva, Anders och deras barn på i helgen - svärfar ska fira jul med dem i Sverige i år, så vi passade på att fira i förväg nu istället. Eftersom de inte har nån lillajultradition får vi köra hårt på vår! (Jag vet inte ens om det är någon utanför min familj som gör grejen med tomteluvorna??)


Förutom de efterlängtade tomteluvorna blev det en helg full av bra saker tillsammans. Julbasar, adventsgudstjänst, ljus på gravgården och en massa god mat både hemma och borta. De firade lillajul här för två år sedan också, och det är märkligt att tänka på hur mycket som hänt sedan det. Å ena sidan tände vi ljus på Maj-Britts grav istället för att sätta oss vid hennes dukade bord, och å andra sidan har barnaskaran växt till sig ganska radikalt - på de här två åren har vi blivit tre fler i sällskapet. Livet!

Helt plötsligt känns det som väldigt avlägset - och väldigt rofyllt - att hålla reda på bara två barn. När vi åt risgrynsgröt på julbasaren i Betania var det inte mycket till bordssamtal... eller rättare sagt, samtalet bestod av det absolut mest nödvändiga: "Har ni fler servetter? Var är haklappen? Kom tillbaka och ät klart! Akta, nu flyger mjölkglaset!" Basaren är alltid mysig, men det var några ganska stirriga vuxna som fortsatte med dagen efteråt... Hur som helst är det jätteroligt att vi haft möjlighet att träffas så pass ofta nu medan småbarnen är så små att de växer så det syns. De verkar också ha väldigt roligt tillsammans, de små liven!


Friends & brgrs förresten! Dit gick vi efter adventsgudstjänsten på söndag. Jag älskar inte hamburgare, så det har inte blivit av att gå dit, men nu är jag såld. Så gott!

2 kommentarer:

Yvonne sa...

Så fin Norrfjärdenfamilj!
Och tomteluvorna - dem började mommo med, jag vet inte hur hon kom på det. Då hörde vi oljud i vindstrappan, och ända efter det har jag tycket att det är fusk att börja äta mandariner före lillajul. Mandarin o banan var standardinnehåll i luvan.

Mia sa...

Jag hade tänkt fråga dig om dem! Det är en tradition som absolut kommer att leva vidare. :)