lördag 12 december 2015

Jul på Södermalm

Julstämningen har väl inte direkt kört över mig som en ångvält hittills i år. Den har faktiskt knappt visat sig. Vårt kökslösa hus är upp och ner, och förutom att det spratt till lite i julnerven under lillajulhelgen har det varit ganska pliktskyldigt jag har ställt in mig på jul. Vissa år är jag julfantast, andra inte. Trevligt blir det med jul i vilket fall som helst, men i år peppar jag tydligen inte hela advent.


Idag gjorde jag i alla fall vad jag kunde och tog med Arvid och Edvin på Jul på Södermalm. Ett av mina favoritgrejer inför jul! Först gled vi runt inne på stadsmuseet och beundrade skeppsmodeller (som vi brukar beundra en gång om året eller så) och sedan armbågade vi oss in i museets uthus för att titta på "julen i bondstugan" där det sitter en ganska läskig julbock och tar emot. Som kompensation fick barnen smaka polkagrisar i den gamla butiken.


Vi kunde knappt röra oss två meter utan att träffa någon bekant. (Edvin hjälpte till genom att peka och ropa om jag höll på att missa någon bekant och Arvid tyckte efteråt att jag varit trååkig för att jag pratat så länge med alla. Tja. Det är väl det vuxna ska göra och barn ska tycka.) Vi tog oss i alla fall till After eights mysiga julmarknad och beundrade oss runt hela innergården. A&E blev experter på att hitta smakprov. (Pepparkakor och julgodis drog mest, bröd inte lika mycket.)


Sedan vet jag inte om Allegro X-mas (med en massa konstnärer och designers) är nytt för i år eller nytt bara för mig, men där var det också pintjockt med folk. Och en miljon vackra saker! Fanns så många prints som jag hade velat klä väggarna med att jag fick beslutsångest och inte köpte någonting. Arvid köpte en virkad morot och ett korsstygnskex. Edvin dansade till hornorkestern som spelade.

Yeah!

Sen kom vi hem och kom på att vi nog borde ha planerat något i matväg med tanke på att vi för tillfället inte heller har någon spis/ugn. Josef var mammig till tusen och storebröderna var i luven på varandra hela tiden. Eller ungefär tills vi gav dem lördagsgodis och tryckte igång Frozen. Tack Frozen. (Och tack Mango house som räddade kvällsmaten.)

Inga kommentarer: