onsdag 23 december 2015

Hur fult är det att julstressa?

"Ta det luuugnt, stressa inte ihjäääl dig för julen, man behööver faktiskt inte damma i varje hörn!"

Har det inte blivit lite fult att vara trött före jul?
Det är visst nu man ska ta ett chill pill och sluta gnälla, för julen kommer ju faktiskt oavsett.

Jag blir väldigt provocerad av sådana kommentarer. Det blir jag faktiskt. Det beror inte på att jag inte skulle hålla med - det behöver verkligen inte dammas i varje hörn! Stress är en oerhört dålig julkänsla. Problemet för mig är istället (just nu) att om vi inte vill att varje rum i vårt hus ska vara kaos, så är vi så illa tvungna att röja upp lite just nu. Även om vi råkar vara trötta. Jul blir det ändå, men hade vi inte ansträngt oss lite hade vi vaknat i fullständigt kaos på julaftonsmorgonen, utan vare sig julklappar eller julmat. December har varit en intensiv månad och det mesta här hemma (utom renoveringen) har försummats. Vi har inte lyckats vara ute i god tid, för god tid är det vi har haft minst av. Mitt jullov började idag, och Matias har renoverat största delen av dagen samtidigt som barnen jobbat hårt på att stöka till i minst samma takt som vi städat. Att ta ett chill pill och strunta i dammet i hörnen funkar liksom bättre om man till vardags ens lyckas HITTA sina hörn.

Nu är det kaos i delar av huset (tyvärr ganska centrala delar... typ köket och vardagsrummet), men ställvis är det faktiskt dammfritt och trevligt. Jag har till och med möblerat om i både sovrummet och spisrummet idag, vilket överraskade oss alla, tror jag. Jag är dessutom väldigt glad för att vi fick upp tro, hopp och kärlek i fönstret idag - bara två veckor senare än vanligt. Så här mitt i en köksrenovering ger vi oss själva dispens för ganska mycket, men visst känner jag att vi borde ha hunnit mer. Att jag ville hinna mer. Det är okej. Det som däremot gör mig riktigt irriterad är istället att det känns som ett misslyckande att inte vara avslappnad och harmonisk så här dan före dan.

Jag är inte harmonisk. Jag är ganska trött. Jag har snäst av folk i onödan idag. Jag kommer att stiga upp från datorn alldeles strax och fortsätta fixa ännu lite till. Det är okej. Men kom inte och påstå att det beror på att jag inte fattar att det inte behöver vara kliniskt rent överallt!

#rantoftheday

Inga kommentarer: