måndag 26 oktober 2015

Vi flög till Göteborg


Nu är det faktiskt en hel månad sedan våra dagar i Göteborg. En månad - och jag som verkligen har velat blogga om resan! Vi tar det nu, helt enkelt. Resan var bra. Det var så skönt att resa på tu man hand med bara en baby; bokmässan var superrolig; själva Göteborg blev jag lite kär i; septembervädret kändes nästan som sommar; lägenheten var mysig och vi hann umgås så mycket mer än vi hinner till vardags. Äh, livet var bra. Alltså, verkligen alltigenom bra


Vi kom fram tidigt på torsdagseftermiddagen och började med att leta oss fram till vår airbnb-lägenhet som låg 5-10 minuter från Svenska mässan. Vår värd kunde inte komma och träffa oss eftersom något hade dykt upp på hennes jobb, så istället hade hon bara gömt nyckeln på ett bra ställe åt oss... enklaste incheckningen någonsin! Efter att ha handlat och ätit tog jag mitt presskort (lyxen!) och begav mig mot mässan. Den här första dagen skulle jag inte hinna med särskilt mycket, men jag hade åtminstone stämt träff med några före detta studiekompisar som alla råkade vara på plats. Till vardags jobbar vi alla som lärare i olika delar av Finland och Sverige, och det var verkligen jätteroligt att träffas!


Sen hann jag också med en första runda på (en liten del av) mässan. Fick en definitiv känsla av att jag skulle ha roligt där de kommande dagarna! Jag botaniserade på en bokoutlet eller två och försökte komma ihåg att vi reste med flyg - med bara handbagage... Fick dessutom världens bästa service när jag skulle köpa några vykort av en utställare som bara tog kontanter, som jag inte hade - hon tyckte jag gott kunde ta vykorten och komma tillbaka och betala en annan dag... (Och det gjorde jag! Fast jag virrade runt ganska länge i två omgångar innan jag hittade tillbaka till rätt monter...)


När mässan stängde för dagen och jag gick hem kände jag hur mycket jag behövde frisk luft efter en dag på flyg, flygplatser och bokmässa. Även om Matias och Josef redan hade varit ute och gått runt i Göteborg medan jag var på mässan så lyckades jag få med dem ut en sväng till. Vi hade en riktigt bra plan, tyckte vi. Högt uppe på en höjd i närheten visste vi att det fanns ett torn, och vi tänkte oss att det borde vara en bra plats för att se lite Göteborg från ovan. Ha! Vi kom fram till tornet, skymningen var vacker - och den där högsta punkten var helt inbyggd av låga höghus. Vi såg ingenting alls förbi dem. Vår plan floppade alltså, men vi gick lite till och tyckte att det ändå var ganska skönt att vara ute. Och tornet var ju fint.


Sen hittade vi ett hål i marken, handlade lite mer mat och gick hem för att dra på oss pyjamasbyxor. Det var den dagen!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Sista bilden har vibbar av torget i Jeppis... :) /Katariina

Eva sa...

Nämen, har du studerat med Nenna?