onsdag 16 september 2015

Söndagslista på en onsdag

Tja, när jag ändå sitter här utan att riktigt orka ta itu med något Stort och Viktigt kan jag väl lika gärna fylla i en blogglista jag hittade, just for fun. Voilá - en söndagslista. På en onsdag.
 
Nämn något som gjorde dig glad igår:
Josef! Det var ju hans födelsedag, så självklart var jag sentimental och lycklig över att få ha en så gosig unge. Lite extra glad var jag också över att vi kunde fira honom med syster Amanda och granntjejen L. som båda råkade hänga hos oss när vi skulle sjunga och plocka fram paketen.

Vad gjorde du kl 08 i morse?
 Det minns jag inte exakt, men eftersom Matias började jobba den tiden medan jag och barnen fortfarande hade en timme kvar hemma gissar jag att det var någon gång i det skedet som jag utvecklade åtta armar för att få allt att rulla. Eller, det var kanske det jag borde ha gjort för att hinna få iväg alla i tid utan konflikter...

Vad gjorde du för 15 min sedan?
 Hrm. Då satt jag också här, fast då läste jag bloggar istället för att skriva själv. Kan vi säga att det betyder att jag tagit mig i kragen och blivit mer aktiv på de här 15 minuterna?

Det sista du sa högt?
 Men du kanske kan ringa din pappa efter Sipiläs tal?

Det senaste någon sa till dig:
Ja, säkert.

Vad var det senaste du åt?
 Måste jag svara..?
Jag råkade hitta lite överblivet lördagsgodis (barnens) i en påse i köksskåpet. Det var gott. Sådeså.



Vad var det senaste du köpte?
 Bananer, päron och ost. Skippar vi maten så blir det vantar och tossor åt Josef - så spännande ser min shopping ut just nu!

Vad är det för färg på din ytterdörr?
Brunt trä. Just den detaljen i vårt hus har jag tänkt väldigt lite på de här två åren vi bott här.

Vad är det för väder hos dig nu?
 Klart och vackert och jag önskar att jag hade möjlighet att vare ute lite mer! September är en fantastisk årstid.

Godaste glassmaken?
 Aino lakrits. Eller kanske nån B&J.

Sover du tungt? 
Om jag någon gång har gjort det, så har jag definitivt vant mig av med det under de senaste åtta åren som småbarnsmamma...

Drömmer du mardrömmar?
 Väldigt sällan.

Vad ser du om du tittar till höger?
 En öppen dörr och ett rörigt skrivbord. En oladdad kamera, ett par regnbyxor och diverse papper, limstift och pysselböcker.

Höger el vänsterhänt?
 Högerhänt. Arvid är vänsterhänt som sin fammo, Edvin är högerhänt som oss. Senast igår satt vi och såg på när Josef plockade majskrokar för att komma underfund med vilken som är hans hand - hittills ingen klarhet i den frågan!

Hur många kuddar sover du med?
 En - om jag har tur. Har jag otur så har någon annan snott den och jag vaknar med väldigt styva axlar.

Morgon eller nattmänniska?
Nattmänniska - eller snarare kvällsmänniska, även om jag kan uppskatta lugna, sköna morgnar. Det är bara det att morgnar inte brukar vara lugna och sköna här om man inte stiger upp väldigt, väldigt tidigt...


Vad är viktigt för dig?
Mina barns framtid. Världen vi lever i. Trädgårdshallon.

Är du kittlig?
 Sådär.

Snarkar du?
 Tror inte det?


Stökigt el välstädat?
Åååååh. Det är stökigt här. Jag tycker själv jag blivit mer välordnad på senare år, men för det mesta drunkar mina små försök i mängden. Att hålla välstädat kräver mer tid och energi än vi har, men jag tycker verkligen om när det är städat, ordnat, luftigt och fint. Då kan jag andas friare.

Vilket var ditt bästa ämne i skolan?
 Haha... engelska och modde förstås! På riktigt. Och bildkonst (ursäkta, teckning).

Bästa grönsak?
 Här tänkte jag snabbt svara något men trasslade in mig i en inre dialog om vad som egentligen är grönsaker, rotsaker, baljväxter, bär och frukter. Låt oss bara omformulera till goda ätliga växter. Sådana är säsongens morötter, blomkål, tomater, sockerärter, milda rädisor och kinakål.

Vad är det bästa med söndagar?
Att söndagen bryter av veckan. I bästa fall inget jobb, inget stök, familjen, en tupplur på eftermiddagen och gärna lite frisk luft på det.

Inga kommentarer: