måndag 15 juni 2015

Sommarlistan

Jag är svag för sommar och jag är svag för listor, så jag tänkte haka på sommarlistan som cirkulerat på en mängd bloggar på sistone. Jag lånade den från Lindas lantliga, men jag vet faktiskt inte varifrån den härstammar från början.


Mina planer inför sommaren: En av våra stora sommarplaner har vi ju då redan hunnit med - Englandsresan. Men ändå har vi så mycket planer och förhoppningar för den här sommaren att jag har på känn att inte ens ett helt sommarlov förslår... En resa till ser vi fram emot, till fjällen med min familj. Arvid ska fylla åtta och kalasa, vi ska hänga lite på Humle, vi ska umgås med familj och vänner nära och fjärranifrån, vi ska anlägga jordgubbsland och bygga terrass. Och mycket annat. Som vi kanske, kanske inte hinner med. Det känns okej. Ser fram emot att ha tid och energi för annat än det mest nödvändiga!

Bästa sommarstället:
Oj. Svår fråga. Konstiga österbottningar som vi är, har vi ingen sommarstuga i familjen, och därmed inget uppenbart automatsvar. Överpurmo? Guoletsjaur? Fäboda? Humle? Eller varför inte Åbo, Vasa eller Stockholm? Eller vår egen trädgårdsgunga. De flesta ställen är ju faktiskt bra på sommaren, det är ju det fina med den här årstiden.


Favoritsommarblomman:
Syrener är en all-time favourite, men just nu är jag också väldigt förtjust i de rosa blommen på våra prydnadsäppelträd. (De verkar ganska onödiga elva månader om året, men i juni - underbara!) Vanliga äppelträd kan också vara så vackra att ögonen tåras. Och nu ser jag att jag bara nämnt träd, om det nu räknas som sommarblommar...
Här badar jag helst: 
Var som helst där det är varmt, sanden är slät och ingen armbågar mig i sidan. Är det bara tillräckligt varmt är Fäboda ganska oslagbart.
Hur länge ska du vara ledig? Nästan så jag tycker det är lite genant att säga det högt, men hela sommaren ska vi vara lediga. Hela familjen. Och jag VET att det är superlyx! Lite olika varianter på pappret, men i praktiken är det ett enda, underbart långt sommarlov helt enkelt.
Vad ser du mest fram emot?
Värme, grönska och blå himmel. Att kunna släppa tankarna på tusen klädlager på barnen och träffa människor jag inte ser till så ofta på vintern.


Vad kommer du att köpa inför semestern?
Känner nog inte att jag måste köpa så mycket inför semestern direkt, men i England köpte jag bl.a. en byxkjol (hej nittital) som kommer att användas flitigt, och idag köpte jag jordgubbsplantor att lägga i jorden imorgon.
Det här lyssnar jag på i sommar:
Vågskvalp och fågelkvitter? Eller mera troligt: barntjat och barnskrik och barnskratt.
Favoritsommardoft:
Så många! Nyklippt gräs, jordgubbar, solkräm på varm hud, grilldoft, getpors.
Den ultimata sommardagen:
Det finns så många olika, men gärna får det ingå värme, grönska, vattenmelon, vänner, familj och gärna en hemlagad potatissallad på det.

(Alla bilder är gamla och återanvända.)

Inga kommentarer: