söndag 11 januari 2015

Den här veckan

Vad har hänt sen sist då?

Spanskan
Jag anmälde ju mig till en spanskakurs som skulle börja i onsdags, ni minns? Jag stressade i mig kvällsmaten, skyndade till gymnasiet och sprang trappa upp och trappa ner för att hitta rätt dörr. Hann precis i tid. Hittade lapp på dörren där det stod att spanskan var inställd den gången. Aha. Okej. Antiklimax!

Vasa
En fördel med att vara mammaledig är att man enkelt kan glida med till Vasa en eftermiddag + kväll när Matias råkar ha en jobbgrej där. Tack vare fammo och faffa hade jag dessutom sällskap av bara ett barn... Snabbvisit visserligen, men hann gå lite på stan, och så avslutade vi med mat på Amarillo bara för att vi kunde. Lyx!

Förkylningen
Okej, småförkyld hela veckan. På fredagen riktigt förkyld, men då behövde jag faktiskt inte heller göra nåt annat än lufsa omkring här hemma och amma lite ibland. Skönt! Sov dessutom ett par timmar när storbarnen var i skolan + på dagklubben och sen en gång till när Matias hade kommit hem. Såna dagar är det faktiskt inte särskilt jobbigt med förkylning.

Je suis Charlie
Det känns vanvördigt och nästan respektlöst att skriva om det samtidigt som förkylning och inställd spanskakurs, men samtidigt kan jag inte låta bli heller. För det om något har ju ändå präglat den här veckan - att tolv människor skjuts ihjäl på grund av satir; människor tas som gisslan i en judisk mataffär  och fyra dödas. Det händer inte i den värld jag skulle vilja ge vidare till mina barn.

Nätet svämmar över av olika perspektiv på det som hänt, här är ett par:

Satir och terror
Den största kränkningen mot Gud är att döda i Guds namn
Jo, det är vi mot dem

Inga kommentarer: