fredag 10 oktober 2014

Dagens boktips x 3

 

Jag har haft sån tur med böcker på sistone!

Livet med en nyföding kan vara frustrerande - det finns aldrig tillräckligt med tid eller lediga händer för allt jag vill göra, och inte för sömn heller för den delen - men jag hinner åtminstone läsa. Och får man inget annat uträttat, så är det ändå inte så illa att en stor del av dagarna går ut på att ligga i sängen eller sitta i soffan och amma världens bästa baby + läsa böcker på löpande band (och visst, titta på America's next top model, det kan jag inte heller förneka).

På sistone har jag dessutom råkat på sällsynt lite bottennapp och sällsynt många höjdare. Rätt bra med tanke på att en stor del av det jag läser just nu är ganska slumpmässiga, snabba val på bibban...

Haley Tanner: Vaclav & Lena

Vaclav och Lena är två ryska invandrarbarn i Brooklyn och har egentligen inga andra vänner än varandra - tills de inte har varandra längre heller. Lena försvinner plötsligt och oväntat ur Vaclavs liv, och det är först när de är 17 år som hon dyker upp igen. Eftersom jag egentligen tycker att barndomsskildringar i vuxenromaner är ganska tråkiga var början lite tveksam, men i takt med att barnen blev tonåringar blev jag mer och mer fascinerad av det skickliga berättandet. Nästan magiskt! (Och allra bäst tyckte jag om Vaclavs kloka, mänskliga mamma Rasia.)

John O'Farrell: Mannen som glömde sin fru

Om jag är lite skeptisk till barndomsskildringar i vuxenlitteratur så är jag tio gånger mer skeptisk till humoristiska böcker (och filmer) på temat "minnesförlust". Det finns lite för många och de är nästan aldrig bra eller övertygande. Här är ett undantag! Jag skrattade högt flera gånger, bara det... Huvudperson sitter på ett tunnelbanetåg när han plötsligt märker att inte minns vart han är på väg, varifrån han kommer, eller överhuvudtaget vem han är. Så småningom faller små pusselbitar på plats och han får reda på att han ligger i bitter skilsmässa med sin fru - som han träffar och tycker är helt fantastisk. Kärlek vid "första" ögonkastet. Inte för henne dock, eftersom hon har deras miserabla sista år i klart minne...

Stef Penney: De osynliga

För nåt år sedan råkade jag av en slump snubbla över I vargars följe av Stef Penney och blev eld och lågor (så pass att jag bloggade om den också, här). Nu hittade jag en annan bok av henne, och hade minst sagt höga förväntningar. De uppfylldes! *lättad suck* De osynliga utspelar sig bland resande romer i 80-talets England, där en oglamorös privatdetektiv med romskt påbrå får i uppdrag att hitta en försvunnen person. När han väl börjat nysta märker han att det finns betydligt fler hemligheter än han trodde i familjen. Dels är det detektiven som är berättare, dels en 14-årig pojke som är utomordentligt sympatisk, och dessutom utomordentligt frustrerad på de hemlighetsfulla vuxna i hans familj. Nu när jag tänker på det drabbas detektiven också av minnesförlust i ett skede, så jag får kanske ändra uppfattning om böcker på det temat. Har redan googlat mig fram till att Penney inte verkar ha skrivit fler böcker. Det var dagens sämsta nyhet.

2 kommentarer:

Ika sa...

Helt annan bok, men: Har du läst Attachments än? Jag går ju och hoppas att du ska läsa ditt exemplar och blogga så entusiastiskt om den att jag blir inspirerad att läsa mitt. :)

Mia sa...

Aha, den! Nä, den ligger tyvärr i en hög än så länge olästa pocketar i bokhyllan. Borde kanske skippa bibbabesöken ett tag så det blir av att läsa böckerna jag KÖPT också! :)