söndag 11 maj 2014

Glad morsdag!


Den här morsdagen kommer jag mestadels att fira inklämd i en bil på E4:an och riksåttan, med finlunch (hrm) på Ikea och en runda på Ica Maxi i Haparanda som största nöjen, men före start passar jag på här att säga GRATTIS på morsdagen, mamma!

Samtidigt tänkte jag också berätta om några bra saker jag fått av min mamma:

- Hon har fött och uppfostrat fem barn, och även om hon verkligen inte fått mig att tro att det är lätt och skojigt alla gånger, så har hon visat att det går, och att det är värt besväret trots allt.
- Hon (och fammo) har gjort mig till bokmal, need I say more?
- Hon har uppfostrat mig till att inte följa kompisflocken när det gäller något viktigt; antagligen är det tack vare henne jag vågade åka till Åbo för att studera fast jag bara hade halvbekanta som var på väg dit, eller att jag åkte iväg ensam flera veckor till Skottland som 19-åring fast jag bara hade rest utanför Norden + utan min familj en gång före det. Det tackar jag för! Det var också hon som tipsade mig om Comeniuskurserna ifjol,och nu har hon bokat nio dagar på egen hand i Skottland till sommaren. Sällskap är trevligt, men inte nödvändigt.
- Överhuvudtaget, intresset för världen och lusten att resa - tack! Exakt hur hon bar sig åt med den delen vet jag inte, för vi reste inte längre än till Vuoggatjålme (och nån enstaka gång Gotland) när jag växte upp. (Tänk fem barn och antal lediga dagar på ett år som jordbrukare.) Men ändå. Det gick hem.
- Hon står inte stilla och väntar på pensionen. Sedan hennes barnflock började klara sig själv har hon studerat geografi, biologi och pedagogik och gett sig på att undervisa i de ämnena både på högstadiet och gymnasiet.
- Naturen, den höll jag på att glömma! Både mamma och pappa har övertygat oss om hur fint det är att vara ute i naturen, både i svenska fjällen och i  Överpurmo.

Min snabba lista blev lång. Hoppas du inte blev generad, mamma!

1 kommentar:

Mamma Linda sa...

Vad fint skrivet. :-) Och så sanna ord!