måndag 3 februari 2014

Det var mitt år - 2013 (del 1)

Bättre sent än aldrig - det har ju ändå bara gått drygt en månad av det nya året... Ladies and gentlemen - årskrönikan!

 Januari

Vi inledde som alltid det nya året med att fira lillebror Johannes och mingla med fina tjocka släkten i Purmo. Men efter nyårsdagen landade vi ganska omedelbart i vardagskarusellen - jag började med att dra en kurs om kontorsengelska för arbetssökande och fortsatte med att ta ett djupt andetag och tackla årets stora kraftmätning: ett vikariat som historialärare i gymnasiet. Det blev en arbetstung månad, men däremellan hann vi ändå prova skidorna nån enstaka gång, och i slutet av månaden åkte jag på en annorlunda roadtrip med pappa och hans kusiner; vi gick på begravning i Åbo och träffade mer eller mindre främmande släktingar, och sedan stannade jag kvar för ett extra dygn av frihet från jobb och familj och ansvar. En av vinterns höjdpunkter!


Februari 

Februari fortsatte som januari hade börjat, men rätt mycket vardag och jobb. Det var riktigt roligt att jobba på ett gymnasium när det blev dags för penkkis och studentskrivningar - lite karnevalsstämning i hela byggnaden! Vi piggade upp oss genom att boka en aprilvecka tillsammans med Ylva och Anders i Spanien och började genast peppa. Barnen var lite sjuka då och då, men vi hankade oss fram. Två goda vänner till mig fick varsin dotter, en i början av februari och en i slutet. På sportlovet blev det ingen resa eftersom vi hade varit borta över jul (och just hade bokat en resa för april...), men vi gjorde åtminstone en utflykt till Vasa, och Arvid och jag hann med både barnteater i campus och skidtävling i Nykabi (Edvin var mest hemma och snorade). Dessutom gjorde vi äntligen slag i saken och målade om i lilla rummet och gjorde det till vuxensovrum och det större rummet till barnkammare. En klar förbättring!



Mars

Början av mars är numera födelsedagstid, och vi firade Edvin som fyllde tre år den fjärde. Vintern, som dittills hade varit lite gråmulen, blev strålande, glittrande vacker - kan ha varit årets vackraste månad! I Nykabi-Forsby jobbade Andreas och Hanna på som små myror för att få sitt hus färdigt. Än en gång blev det den där årstiden när jag fördjupade mig i mitt vildvuxna CV och utan desto större förhoppningar skickade iväg ansökningar. Jag fortsatte som historialärare och tyckte det var ganska skönt att få hålla samma kurs en omgång till för två nya grupper. Brakförkyld blev jag också, och var det halva månaden ungefär. Mattus och jag gick på Angelique Kidjo-konsert i Jakobstad och tyckte hon var bra, men lite arrogant. Purmorevy hade vi också hunnit med. Jag fick besked om att jag skulle få stipendium för en rolig kurs i London i maj, och plötsligt hade jag två resor att peppa för - lyx! Månaden avslutades med en riktigt traditionell påsk - traditionell, förutom att det också ingick en del Spanien-packning.



April

Sällan har månaden april börjat så bra! Vi packade in oss till bilen en ovanligt vintrig dag och styrde mot Tammerfors, därifrån vi flög till Málaga. En vecka upplevde vi Spanien i gott sällskap av Ylva och Anders - först några dagar i den magiska sagostaden Granada, där vi bodde i en grotta och besökte Alhambra, och sedan några dagar i finsklandet Fuengirola där vi träffade Mattus och Anders släktingar som flyttade dit för några år sen. Ganska kallt var det, och hela min familj (utom jag) trillade en efter en dit i en klassisk, trist magsjuka - men ändå är jag väldigt tacksam för vår fina resa. Det var en upplevelse - och Granada vill jag definitivt återvända till en vacker dag! När vi väl kom hem igen hade mitt historievikariat bytts ut till ett modersmålsvikariat - ännu en ny utmaning, även om det var mitt ämne den här gången. Dessutom drygade jag ut (deltidsjobbet) med språkgranskning, så i vanlig ordning hade jag händerna (över)fulla. Månaden avslutades fint med att Jenny, Kittan och barnen kom och firade vappen med oss i radhuset.



Maj

Den utmärkta resevåren 2013 fortsatte genom att jag satte mig på flyget för att leva loppan på egen hand i nio dagar medan min familj fick klara sig här hemma (det gjorde de med bravur). Jag gick kursen British Culture for Teachers of English, som i stort sett gick ut på att vi skulle se så mycket av London och uppleva så mycket brittiskt som möjligt på fem dagar; lektionerna hölls på caféer, museer och pubar runtom i staden. Inte mig emot! När kursen var slut avslutade jag min Englandsresa med en helg hos Emma och Daniel i Huntingdon, nära Cambridge. Väl hemma igen var det bara ett par veckor kvar i skolan, och det enda jag visste om framtiden var att jag skulle bli arbetslös 1 juni. Maj blev plötsligt sommar, och redan i slutet av maj var det fantastiskt strandväder.



Juni

Under våren hade vi känt oss mer och mer stressade för att vi fortfarande bodde på hyra, dessutom i en lägenhet som egentligen var för trång. Drömhuset envisades med att aldrig dyka upp, och vi började tänka tanken att det hus vi köper inte nödvändigtvis behöver vara det vi lever resten av våra liv i - ett sånt har visat sig vara svårt att hitta sådär bara. Vi gick på ett par visningar, och när det dök upp ett hyfsat hemtrevligt sjuttitalshus som dessutom var i Sandsund (= barnen kunde fortsätta med samma förskola/dagmamma) slog vi till. Vi var inte säkra på vårt köp, och jag vet inte om jag är det nu heller, men det var tillräckligt bra. Flytta in skulle vi däremot inte få göra före september, så vi fick nöja oss med en sommar i lugn och ro, med lite rens och plock som förberedelse. Vi njöt av sommarlovet, träffade vänner och tog det ganska lugnt. Midsommarafton firade vi i Esse, och både före och efter det firade vi Arvid som fyllde sex år. Ja! Exakt en vecka före husköpet fick jag ju jobb också! Ett helt läsår, med en perfekt kombination för mig. Sommarlovet blev genast mycket skönare när jag visste att jag hade ett roligt läsår att se fram emot och dessutom skulle slippa de eländiga a-kassapapprena efter 1.8 - åtminstone för ett år framåt... I  slutet av månaden körde vi ner till Åbo och njöt av en av mina favoritstäder i sommarskrud - medeltidsdagar råkade det dessutom vara, utan att vi ens hade planerat det så.




Inga kommentarer: