söndag 15 december 2013

Julstämning på Södermalm och andra ställen

Julbocken på Jakobstads museum var lite skrämmande.

Oj, vilken stillsam tredje advent. Så stillsam att en del människor här i familjen (främst de två minsta) definitivt börjar gå varandra på nerverna i det här skedet...

Arvid och jag fick skippa förmiddagens söndagsskoljulfest eftersom Arvid dras med huvudvärk och stegring (som Edvin haft tidigare i helgen), men när jag räknar julstämning från förra söndagen och framåt uppnår jag ändå en imponerande lista med Jul i vår by (julmarknad i Purmo), förskolejulfest, lärarjulfest, luciamysmorgon hemma + luciamorgon i skolan, Jul på Södermalm (julöppet på museet + julmarknad på Liljas gård), och helt vanlig julklappsshopping i julpyntat Kokkola. Alltså inte så dumt med en långsam söndag emellan.

Och det roliga är att jag verkligen njuter av advent i år! I flera år har jag visserligen inte haft något emot julen, men speciellt entusiastisk har jag inte varit. Orsak oklar. Men i år blir jag glad av julmusiken, njuter av ljusen och ser fram emot julhelgen. Igen, orsak oklar. Men det är roligt att vara julentusiast ett tag just nu!

Inga kommentarer: