måndag 30 december 2013

Följ med till Rom! (21.11)

När jag började tänka på årsresumén, som alltid är lika rolig att skriva, insåg jag att jag inte är redo för ett bokslut över 2013. Inte än. Inte förrän jag bloggat om Rom! Allmänheten har ju faktiskt gjort förfrågningar!

Eller åtminstone en person har förfrågat. Och jag kan ju inte svika mina resebloggsfans. Eller mitt... enda.

Här skrev jag det första inlägget från resan, redan från flygfältet i väntan på att få boarda planet.
Och här summerade jag lite strax efter att vi kommit hem - då trodde jag att jag skulle blogga om resten ganska snart, men december var tydligen ingen bra månad för att blogga bakåt, utan det var full fart framåt bara...

Och nu spolar jag framåt till ankomsten till Rom efter en resa Vanda-Amsterdam-Rom utan större överraskningar. Mjukstartar med en bildbomb från bussresan in till stan, dels för att vi var så peppade att jag fotade nästan hela vägen, dels för att det faktiskt syns blå himmel och sol på bilderna, vilket vi inte blev bortskämda med.

När vi gick ut från flygfältet för att leta reda på en buss tittade vi med höjda ögonbryn på varandra - det var ju över förväntan varmt! Vi gick med jackorna slängda över armen, njöt av solen i ansiktet och var än så länge lyckligt ovetande om att vi väldigt gärna behöll jackorna på resten av resan... Buss in till stan var smidigt, det verkade finnas massor av bussbolag som trafikerade och jag tror inte det kostade mer än 6 euro. Snabbtåget var tre gånger dyrare, men säkert lite snabbare.

Bussen navigerade sig inte så värst snabbt fram i Romtrafiken när vi närmade oss centrum, men det gjorde oss ingenting, utan vi räknade det här som vår första sightseeingtur. Inte för att vi visste var vi var eller vad vi såg, men tydligen var vi vid något tillfälle inte så långt från Vatikanmuseerna...

People-watching, hus-watching och Rom-watching i största allmänhet. Nej, ingen brådska alls!

Ni ser, de mörka molnen hann hopa sig innan vi steg av bussen. De skingrade sig ibland under de följande dagarna... men inte så ofta nej.

Så småningom kom vi fram till centralstationen Termini, som är ungefär 1½ km från vårt hotell, Hotel Turner. Det var hög tid för lunch, men vi nobbade den makabra helstekta grisen...

... till förmån för Ciao, som tydligen är en italiensk variant av snabbmat - peka och välj din pasta och dina tillbehör, ta din plastbricka och sätt dig och ät. Helt okej mat om än inte så jättevarm, men riktigt bra matstart på resan!(Vi var hungriga och det gick fort!)

Eftersom Mattus hade navigatorn i högsta hugg gick vi till hotellet istället för att försöka hitta rätt buss (vilket sedan inte visade sig vara särskilt svårt). Det regnade inte, så det var ingen dum promenad! Vi gick in på en mysig innergård, men skyndade ut igen när de automatiska grindarna började stänga sig... Inte för att vi trodde att vi skulle bli instängda, men det skulle onekligen vara en lite snopen start på semestern.

Vi gick också förbi brittiska ambassaden som jag fotade bara för att - ja, bara för att jag är lite anglofil. Det fick man inte. En vakt med sträng blick gestikulerade åt mig att det var förbjudet, så jag raderade lydigt fotona. Vid ett annat tillfället tog jag ett suddigt foto från bussen bara för att... jag bara för att. För att jag kunde? Haha.

Vi kom fram, checkade in, konstaterade att vårt rum var skamfilat men mysigt, och sen - ut för att upptäcka Rom! Fortsättning följer.