fredag 27 december 2013

Böcker 2013

Jag har tänkt att jag vill skriva en blogglista om böckerna jag läst 2013, men har varit lite för lat för att hitta på en egen. Lösning? Googla! Via Bokhora hittade jag den här listan, som jag har fyllt ut med några egna frågor och frågor som jag tycker att jag minns från andra boklistor jag sett.

Överlag har jag läst ganska mycket, speciellt de senaste månaderna, och det har blivit förhållandevis många ungdomsböcker jämfört med de senaste åren. Det är sånt som händer när man får jobba på skolbibliotek ett par gånger i veckan... och så känns det förstås också lite som en del av jobbet, en väldigt behaglig del. En del resehandböcker (om Spanien, London och Rom) har det också blivit, och ganska många ljudböcker i bilen även om jag inte direkt har någon lång jobbpendling. När jag skummar igenom min lista märker jag att jag läst ganska mycket medelmåttiga böcker det här året, även om det förstås är en del som blänker till.

Och så måste jag ju inflika - den här listan skulle jag inte ha en chans att få till om jag inte hade min läsdagbok, där jag (faktiskt!) skriver upp (nästan) alla böcker jag läser. "Faktiskt", eftersom jag annars brukar vara urusel på sådana projekt...


En bok jag inte kunde släppa: Kaj Korkea-Ahos Gräset är mörkare på andra sidan och Suzanne Collins Catching Fire (andra delen av The Hunger Games - tredje delen ligger och väntar i min bokhylla!)
En bok som fick mig att gråta:  Gråter sällan till böcker, kanske jag är kallsinnig. Men jag har för mig att Mia Skäringers Avig Maria träffade mig mitt i.
En bok som fick mig att skratta: Min syster är i tusen bitar av Annabel Pitcher. Egentligen en väldigt tragisk story, men fräscht annorlunda berättare. Jag tror nog att jag skrattade åt Caitlin Morans Konsten att vara kvinna också, men mest irriterade jag mig på henne.
En bok som var värd besväret: The twisted heart av Rebecca Gowers var svår att komma underfund med, men när jag väl hade gjort det var det definitivt värt tröskeln i början. Umberto Ecos Rosens namn kan också få hamna i den här kategorin.
En bok som lärde mig något nytt: Maria Nikolajevas bok Om hur jag växte upp under diktaturen kändes ibland lite snustorr, men den fick upp ögonen på mig om - tja, om hur det är att växa upp i en diktatur. I ofrihet. Intressant!
En bok jag var fel målgrupp för: Eoin Colfers Artemis Fowl. Den kan passa bättre för tekniknördiga, sci-fi-älskande trettonåriga pojkar. Tror jag. Men jag fattar att den kan vara bra för rätt läsare.
En karaktär jag minns: En karaktär jag minns men definitivt inte skulle vilja träffa är huvudpersonen i Hannele Mikaela Taivassalos Svulten. Hänsynslös, rastlös vampyr som inte har minsta lilla dragning åt vegetarianvampyrlinjen som de snälla Twilight-vampyrerna kör med. Usch.
En karaktär som jag skulle vilja träffa: Kanske huvudpersonen i Keith Lowes Tunnelseende. Han är en hopplös tunnelbanenörd som snöat in på Londons tunnelbanesystem och ingår ett huvudlöst vad. Men det skulle vara kul att åka tunnelbana med honom i ett par timmar. Inte mer. Men ett par.
En karaktär som jag vill säga ett och annat till:  Får jag generalisera? Då buntar jag ihop ett antal huvudpersoner i (främst svenska) tonårsböcker och får fram en deppig, svartklädd, egocentrisk och överintelligent sjuttonåring. Till henne vill jag gärna säga: Ta dig i kragen, människa, och var inte så navelskådande! Solsystemet kretsar inte kring dig! Och därmed basta.
En bok jag vill flytta in i: Spontant - jag trivs bra här, men om någon, så kanske Lene Kaaberböls Silverhästen. (Klassiskt fantasylandskap)
En mening/ ett citat som jag strök under:  Jag läser nästan bara bibbaböcker, så det blir inte mycket understrykningar eller anteckningar i marginalerna. Antagligen har jag inte streckat under ett enda ord. Borde kanske samla mer på citat, det står ju ändå ganska mycket smarta saker i de där böckerna...
En bok jag spillde kaffe/ mat/ glass/ solkräm på: Igen, eftersom jag läser mest lånade böcker försöker jag undvika sånt... Om det nån gång har skvättat något har jag oskadliggjort fläcken efter bästa förmåga och sen har det inte hänt. Dumdidum.
En bok jag ser fram emot att läsa: Så många, så många... Men jag fick Barnmorskan från East End (Jennifer Worth) i julklapp och den ser jag fram emot. Sista delen i The Hunger Games, Mockingjay, lockar också.

En bok jag annars bara vill rekommendera: The Newlyweds av Nell Freudenberg - girl (ambitiös bangladeshisk) meets boy (amerikansk med känslomässigt bagage) (online). Kärlekshistorien på nätet utvecklar sig till ett äktenskap som inte är helt olikt traditionella arrangerade äktenskap. Kulturkrockar och personbeskrivningar, men på något sätt ändå väldigt allmängiltigt. Om livet och identitet och "hemma".

Och en sista bok som jag annars bara vill rekommendera: Jag ringer mina bröder av Jonas Hassen Khemiri. Jonas Hassen Khemiri är bara så bra. Skicklig. Läs den.

Det var det! Kan inte nån ta över och fylla i listan på sin egen blogg? Jag läser gärna!

1 kommentar:

Kicki sa...

Jag lånade din lista :) Gott nytt läsår!