fredag 24 maj 2013

Att strosa i Camden och Notting Hill (UK 4.5, del 3)

Helt oredigerad bild - kameran fick fnatt och gjorde som en gammaldags kamera som skruttat ihop filmrullen - fyra bilder på varandra?? Men det passar fint eftersom bilderna är från Camden. Intryck på intryck på intryck. Mycket beskrivande.
Efter att ha installerat mig i Acton och suttit i trädgården och pratat en stund med min värd begav jag mig in mot stan, där jag skulle träffa fina människor. Emma och Daniel bor en timme från London och råkade dessutom ha besök av Emmas lillebror Victor. De kom in till London för att turista lite tillsammans med mig, och vi skulle träffas vid Camden Markets. Om man stigit upp ungefär två på morgonen lokal tid och rest ett antal timmar finns det viss risk att man börjar hallucinera om man plötsligt dimper ner i Camden en lördagseftermiddag. Folk! Mängder! Fick en känsla av att jag aldrig i mitt liv hade sett så mycket människor samtidigt. Roligt och konstigt ställe! Men det var betydligt fler turister och färre punkare och gother än jag hade förväntat mig.



Slussen som gett Camden Lock sitt namn.

Det är alltså ingen stor chans att man springer in i varandra i misstag i folkmassorna ens fast man försöker, och efter att ha sms:at fram och tillbaka en bra stund utan att lyckas lokalisera varandra fick vi ringa för att ha en chans. Det funkade när jag ställde mig mitt på en kännspak bro och väntade på att de skulle armbåga sig fram dit. Men vi lyckades!

Emma, Daniel och mexikanskt kitsch. Nej förresten, Kitsch med stort K...

Victor slog till på en vintagekamera. Senare lyckades han köpa en filmrulle till den också...

Vi började bli ganska hungriga, och det var ingen brist på mat där. Faktum är att det fanns så mycket att det blev lite svårt... Alla inledde med att sådär öppensinnat hävda att vi inte hade så stor skillnad vad vi skulle äta. Just det, men helst inte sushi (jag). Ja, helst inte klassisk pubmat då (Daniel). Och helst ett ställe med toalett (Emma - med understöd av alla). Men handlingskraftiga som vi trots allt var hittade vi en pub/restaurang där 3/4 fick äta pub grub och den fjärde indiskt. Den hette något med Phileas Fogg, vilket skulle förklara att menyn var en salig blandning av mat från Här och Där. Ganska härligt med mat och ganska härligt att sitta ned i lugn och ro en stund!



Sen STROSADE vi. Just som man ska göra en ledig lördag. Kollade in (en minimal del av det enorma utbudet) marknadsstånd. Åt brasilianska churros. Satt i solen vid vattnet och tyckte nu mest bara att livet var bra. När Victor bläddrade i en begagnad turistguide om Finland råkade han av en slump få upp Solf kyrka och världen kändes inte så stor. (E&V är hemma från Solf.) Vi fick idén att ta en flodbåt till - ja, vart man nu hamnar - men eftersom vi precis hade missat en och inte ville vänta en timme struntade vi i det. 


När vi började få lust att röra på oss fick det bli Notting Hill. Vi tog tunnelbana och buss och passade på att uppleva Oxford Street i lördagsrusning från dubbeldäckarfönstret. Det gick inte snabbt. Men hellre det än till fots med åtta kassar som stackarna vi såg trängas på trottoarerna! Vi beundrade hus i Bayswater och hamnade småningom i Notting Hill, ett år efter att jag inte imponerats så värst mycket. Den här gången var marknaden igång och solen sken, vilket helt klart gav några pluspoäng.

Nej, ingen plockade blommorna. Vi beundrade blommorna.

Samma fasader som jag fotade för ett år sedan. Då blommade det lila på väggarna.
 Det började bli dags att hitta mat igen, och fånigt nog hamnade vi på samma thairestaurang (The Market Thai) som Matias och jag var på förra året - som om det inte fanns fler i London! Precis som ifjol var maten medioker, så nästa gång jag råkar bli hungrig i Notting Hill kanske jag söker mig någon annanstans... Sällskapet var trevligt och diskussionerna livliga, men det började kännas att det var länge sen jag hade sovit och efter maten var jag helt nöjd att avrunda dagen. De åkte mot sitt, jag mot mitt, och om en vecka skulle vi träffas igen. Utomordentligt bra inledning på resan!



Inga kommentarer: