måndag 28 maj 2012

Färglada fasader och bronsklumpen som var en häst (6.5, del 4)


Cykelrundan fortsatte, den här gången blev det en tur i vackra Bayswater...



...på väg mot Notting Hill. När vi kom fram var den berömda söndagsmarknaden slut och butikerna höll på att stänga. Lite ödsligt kändes det, även om fasaderna var vackra. Jag har på känn att stadsdelen, som för all del ser väldigt charmig ut, skulle ha gjort större intryck om den varit en överraskning längs vägen. Nu var det Notting Hill som var målet, och då är det så mycket svårare att riktigt på riktigt imponeras. Dessutom kände jag mig lite som en stalker när jag stod och fotade någons hem - jag var nämligen inte den enda turisten som fotade fasader. Nåväl. Lite thaimat senare återvände vi till cykelstället och cyklade tillbaka. På vägen vek vi in i en kvällsöppen bokhandel. Yey! Jag som varit lite besviken på att det inte blivit av att shoppa engelska pocketböcker. (Sedan blev det några till på flygfältet, men det kunde jag ju inte veta då...)



När vi småningom kom tillbaka till Marble Arch (alltså i änden av Oxford street) där vi började vår cykelrunda såg vi ett enormt hästhuvud i brons - tidigare på dagen hade vi sett statyn bakifrån och jag hade inte alls fattat vad det var för bronsbeläte... Ganska fin, tycker jag. Ja, och reflexvästar hade vi. Cykelhjälmar kändes lite väl överambitiöst att släpa med, men reflexvästarna vägde ingenting och vem vet - kanske någon lät bli att köra på oss tack vare dem.

Och när vi kommit så långt... då gick vi in på Burger King för att köpa äppeljuice och när vi kom ut var det med ens kväll. Dags att byta inlägg.

2 kommentarer:

Katarina sa...

Vad mycket ni hann se under en helg!

Mia sa...

Jag är själv lite förvånad när jag skriver! Jag tycker inte vi stressade eller försökte klämma in för mycket, men långa dagar blev det ju... :) Därför också har det varit roligt att blogga så ingående om resan, så får man smälta alla intryck igen. Annars skulle man säkert glömma hälften...