fredag 2 mars 2012

Snöslott på vägen

Det är väl bara att konstatera: Arvids dagar i bakåtvänd bilstol är räknade. Det verkar gå helt okej i sisådär 350-400 km, och det klarar man sig bra med i vardagslag, men efter det är det kört. Han har ont i benen, ont i baken och krampar och får panik av allt stillasittande. Resten av vintern får han klara sig, men före nästa långkörning, som knappast blir förrän till sommaren, blir det nog dags att skaffa något framåtvänt. Han har blivit långbent, vår unge.

Så tja, bilresorna prövade ett och annat tålamod, speciellt på vägen dit. Tack och lov hade vi planerat in ett längre stopp vid Snöslottet i Kemi, så där fick vi allihopa sträcka på benen och tänka på annat än våra sittmuskler en stund. Vi gjorde samma sak förra vintern, när vi också var på sportlovsresa till Norrfjärden, och då blev vi förtjusta. Den här gången var det ett välgörande avbrott i bilresan, men kanske inte så mycket mer heller. Det kan förstås ha berott på att vi var svårare att imponera på andra gången, men mest tror jag det berodde på att idrott är ett bra mycket tråkigare tema än serier. Det går bara inte att göra lika roligt. Eller så är det bara jag som är lite mera serienörd än sportnörd. Ändå, jag är glad att vi gav slottet några timmar, för det är trots allt väldigt fint hopknåpat.

(Den första bilden ville Arvid absolut att vi skulle ta på väg från parkeringen till snöslottet, även om jag försökte påpeka att vi snart skulle se ännu finare snöklimpar... Där syns också mössan jag fick snabbköpa i Kemi eftersom jag hade glömt att packa ner en mössa till mig själv. Duh.)







1 kommentar:

Netta sa...

Det är ju helt okej att vända en nästan 5-åring, ni har gjort ett fantastiskt jobb för bakåtvänt åkande! Vi köpte faktiskt en bältesstol åt Z för en tid sen, då de skulle på utfärd från dagis och åka taxi. Inga andra barn hade ens bälteskudde med... Det blev jag lite lessen över, om än inte förvånad. Nåja, nu finns bältesstolen hos fammo och faffa och används vid behov. Det är förresten en Britax adventure, 90 euro från Autocenter. En helt basic okej bältesstol. Inte den bästa, för de bästa är med isofixfäste, men helt acceptabel.